تقوا و ترس کلید گشایش...
ومن خطبة له علیه السلام [فی مقاصد أُخرى] فَإِنَّ تَقْوَى اللهِ مِفْتَاحُ سَدَادٍ، وَذَخِیرَةُ مَعَادٍ، وَعِتْقٌ منْ کلِّ مَلَکَةٍ وَنَجَاةٌ مِنْ کلِّ هَلَکَةٍ بِهَا یَنْجَحُ الطَّالِبُ، وَیَنْجُوا الْهَارِبُ، وَتُنَالُ الرَّغَائِبُ. [فضل العمل] فَاعْمَلُوا وَالْعَمَلُ یُرْفَعُ، وَالتَّوْبَةُ تَنْفَعُ، وَالدُّعَاءُ یُسْمَعُ، وَالْحَالُ هَادِئَةٌ، وَالاََْقْلامُ جَارِیَةٌ. وَبَادِرُواصى بِالاََْعْمَالِ عُمُراً نَاکسِاً أَوْ مَرَضاً حَابِساً أَوْ مَوْتاً خَالِساً فَإِنَّ الْمَوْتَ هَادِمُ لَذَّاتِکُمْ، وَمُکَدِّرُ شَهَوَاتِکُمْ، وَمُبَاعِدُ طِیَّاتِکُمْ زَائِرٌ غَیْرُ مَحْبُوبٍ، وَقِرْنٌغَیْرُ مَغْلُوبٍ، وَوَاترٌغَیْرُ مَطْلُوبٍ، قَدْ أَعْلَقَتْکُمْ حَبَائِلُهُ وَتَکَنَّفَتْکُمْغَوَائِلُهُ وَأَقْصَدَتْکُمْمَعَابِلُهُ وَعَظُمَتْ فِیکُمْ سَطْوَتُهُ، وَتَتَابَعَتْ عَلَیْکُمْ عَدْوَتُهُ وَقَلَّتْ عَنْکُمْ نَبْوَتُهُ فَیُوشِکُأَنْ تَغْشَاکُمْدَوَاجِى ظُلَلِهِ ى، وَاحْتِدَامُعِلَلِهِ، وَحَنَادِسُغَمَرَاتِهِ وَغَوَاشِی سَکَرَاتِهِ، وَأَلِیمُ إِرْهَاقِهِغى، وَدُجُوُّأَطْبَاقِهِ وَجُشُوبَةُمَذَاقِهِ؛ فَکَأَنْ قَدْ أَتْاکُمْ بَغْتَةً فَأَسْکَتَ نَجِیَّکُمْط ى، وَفَرَّقَ نَدِیَّکُمْ وَعَفَّى آثَارَکُمْ وَعَطَّلَ دِیَارَکُمْ، وَبَعَثَ وُرَّاثَکُمْ، یَقْتَسِمُونَ تُرَاثَکُمْ بَیْنَ حَمِیمٍخَاصٍّ لَمْ یَنْفَعْ، وَقَرِیبٍ مَحْزُونٍ لَمْ یَمْنَعْ، وَآخَرَ شَامِتٍ لَمْ یَجْزَعْ. [فضل الجد] فَعَلَیْکُمْ بِالْجِدِّ وَالاِجْتِهَادِ، وَالتَّأَهُّبِ وَالاِسْتِعْدَادِ، وَالتَّزَوُّدِ فِی مَنْزِلِ الزَّادِ. وَلاَ تَغُرَّنَّکُمُ الدُّنْیَا کَمَا غَرَّتْ مَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ مِنَ الاَُْمَمِ الْمَاضِیَةِ، وَالْقُرُونِ الْخَالِیَةِ، الَّذِینَ احْتَلَبُوا دِرَّتَهَا وَأصَابُوا غِرَّتَهَا وَأَفْنَوْا عِدَّتَهَا، وَأَخْلَقُوا جِدَّتَهَا أَصْبَحَتْ مَسَاکِنُهُمْ أَجْدَاثاً وَأَمْوَالُهُمْ مِیرَاثاً، لاَ یَعْرِفُونَ مَنْ أَتَاهُمْ، وَلاَ یَحْفِلُونَمَنْ بَکَاهُمْ، وَلاَ یُجِیبُونَ مَنْ دَعَاهُمْ. فَاحْذَرُوا الدُّنْیَا فَإِنَّهَا غَرَّارَةٌ خَدُوعٌ، مُعْطِیَةٌ مَنُوعٌ، مُلْبِسَةٌ نَزُوعٌ لاَ یَدُومُ رَخَاؤُهَا، وَلاَ یَنْقَضِی عَنَاؤُهَا، وَلاَ یَرْکُدُبَلاَؤُهَا. منها: فی صفة الزّهاد کَانُوا قَوْماً مِنْ أَهْلِ الدُّنْیَا وَلَیْسُوا مِنْ أَهْلِهَا، فَکَانُوا فِیهَا کَمَنْ لَیْسَ مِنْهَا، عَمِلُوا فِیهَا بَمَا یُبْصِرُونَ، وَبَادَرُوا فِیهَا مَا یَحْذَرُونَ تَقَلَّبُ أَبْدَانُهُمْ بَیْنَ ظَهْرَانَیْ أَهْلِ الاَْخِرَةِ یَرَوْنَ أَهْلَ الدُّنْیَا یُعَظِّمُونَ مَوْتَ أَجْسَادِهِمْ وَهُمْ أَشدُّ إِعْظَاماً لِمَوْتِ قُلُوبِ أَحْیَائِهِمْ
از خطبههاى امام(ع)[1]پیرامون مسائل گوناگون تقوا و ترس از خدا کلید گشایش هر درى است و ذخیره رستاخیز و سبب آزادى از هرگونه بردگى(شیطان)و نجات از هر گونه هلاکت.در پرتو تقوا،طالبان پیروز،و فرار کنندگانرهائى مىیابند و با آن به هر هدف و آرزوئى مىتوان رسید! ارزش عملعمل کنید(تا هنگامى که)عمل(شما به پیشگاه خدا)بالا مىرود و توبه نفع مىبخشدو به دعاهاى شما ترتیب اثر داده مىشود،(عمل کنید تا زمانى که)احوال آرام و قلمهاى(فرشتگان براى نوشتن اعمال)در جریان است،به انجام اعمال صالح مبادرت ورزید پیشاز آنکه عمرتان پایان یابد،یا بیمارى مانع گردد و یا تیر مرگ شما را هدف قرار دهد،چه اینکه مرگ از بین برنده لذات است و مکدر کننده تمایلات،و فاصله افکن میان شماو اهدافتان،دیدار کنندهاى است دوست نداشتنى!حریفى است مغلوب ناشدنى، جنایتکارىاست تعقیب نکردنى!هم اکنون دامهایش بر دست و پاى شما آویخته و ناراحتیها و مشکلاتششما را احاطه نموده،تیرهایش شما را هدف قرار داده تسلطش بر شما عظیم است و حملاتشپى در پىکمتر ممکن است تیرش به هدف اصابت نکند،و ضربهاش کارگر نشود، چقدر نزدیک استکه سایههاى مرک و شدت دردهاى آن و تیرگى بیهوشیها،و ظلمتسکرات و تالمات خروجروح از تن و تاریکى زمان چشم بهم گذاشتن و ناگوارى آن شما را فرا گیرد. خوب پیش خودمجسم سازید که ناگهان مرک به شما حملهور میشود و شما را حتى از گفتن سخن آهسته ساکتمىسازد. دوستان مشاورتان را از گردتان پراکنده مىکند،آثارتان را محو،و خانههایتان رارا معطل مىگذارد،وارثان شما را بر مىانگیزاند تا ارث شما را تقسیم کنند،اینها یا دوستانخاصى هستند که نمىتوانند به هنگام مرک به شما نفعى ببخشند و یا نزدیکان غمزدهاى کهنمىتوانند جلوى مرک را بگیرند،و یا مسروران و شماتت کنندگانى که از مرک شما غم بهخاطر راه نمىدهند! تلاش و کوششبا جدیت و کوشش(در انجام اعمال نیک)بپردازید،براى این سفر آماده شوید، و زادو توشه از این منزل فراوان برگیرید. دنیا شما را مغرور نسازد،چنانکه پیشینیان و امتهاى گذشته را در اعصار و قرون قبلمغرور ساخت،همانها که شیر از پستان دنیا دوشیدند،و به غفلتهاى آن گرفتار شدندمدت آن را به پایان بردند و تازههاى آن را کهنه ساختند. ولى سر انجام مسکنهاى آنها،گورستان و ثروتهاشان میراث براى دیگران گردیدهم اکنون کسى که نزد آنان برود وى را نمىشناسند،و به آنها که برایشان مىگرینداهمیت نمىدهند و به کسانى که آنان را مىخوانند پاسخ نمىگویند. از زرق و برق دنیا بر حذر باشید که غدار است و مکار،فریبنده است و حیلهگر،بخشندهاى است منع کننده! پوشندهاى است و برهنه سازنده،آرامش آن بىدوام،مشکلاتش بى سر انجام،وبلاهایش جاودانى و قطع ناشدنى! قسمتى دیگر از این خطبه که در توصیف زاهدان است. آنها گروهى از مردم دنیا بودند اما اهل آن نبودند یعنى در دنیا بودند اما همچون کسانى که در آن نبودند،به آنچه درک مىکردند عمل مىنمودند، و از آنچه باید بر حذر باشند پیشى مىگرفتند،آنها جز با کسانى که اهل آخرت بودند نشستو برخاست نداشتند،مىدیدند که دنیا پرستان مرک اجساد را بزرک مىشمرند،اما اینها مرکقلبهاى زندگان را بزرگتر مىدانند! . توضیح: [1]«ابن ابى الحدید»مىگوید:این خطبه از نظر فن«بدیع»و فصاحت و بلاغتاز خطبههاى ویژه امام(ع)به شمار مىرود. «ابن اثیر»کلمات پیچیده این خطبه را در جلد 2 صفحه 621 ماده«خلس»و ص103 ماده«دجى»و در جلد3 ص 174 ماده«عبل»و در جلد 1 ص 355 ماده«حدم»تفسیر کرده است. و«آمدى»در کتاب«غرر الحکم»بخشهاى مختلفى از این خطبهصفحات 112 و113 و 148 و213 آورده است که اختلاف بعضى عبارات آن گواهآن است که مدرک وى غیر از نهج البلاغه بوده است. (مصادر جلد3 صفحه 175)- ۹۳/۰۸/۱۰