شمیم بهشت

اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان(عج)

شمیم بهشت

اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان(عج)

شمیم بهشت

روزی در تقویم خواهند نوشت: تعطیل…”روز فرج مهدی فاطمه(ع)”
در مدینه کنار ساختمان نیمه کاره ای تابلوی زیر را می بینیم: پروژه حرم مطهر بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س)
کار فرما: قائم آل محمد (ص)
پیمانکار: یاران حضرت
مساحت: وسعت دل تمام شیعیان
((فرج مهدی فاطمه سه صلوات))

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

۹ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

۲۲
آذر
۹۳

اربعین، روز تکمیل انقلاب سترگ عاشوراست و برای این روز اعمال بسیاری از سوی معصومین(ع) مطرح شده است، چنانکه امام رضا (ع) در این مورد می‌فرمایند:" براستی محرم ماهی است که مردمان عهد جاهلیت جنگ و خونریزی را در آن حرام می‌شمردند لیکن خون‌های ما را در این ماه حلال شمردند، و حرمت ما را شکستند و فرزندان و زنان را به اسارت کشیدند و آتش در خیمه‌های ما افروختند و آنچه در آنها زاد و توشه داشتیم به یغما بردند و حرمت رسول الله(ص) را در امر ما نگاه نداشتند..."

اعمال روز اربعین امام حسین (ع):

در این روز زیارت امام حسین (ع) مستحب است و این زیارت‌، همانا خواندن زیارت اربعین است که از امام عسکری (ع) روایت ‌شده که فرمود: " علامات مؤمن پنج چیز است، پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شب و روز گذاردن و زیارت اربعین کردن و انگشتر بر دست راست کردن و جَبین را در سجده بر خاک گذاشتن و بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ را بلند گفتن است."

شیخ طوسی سپس متن زیارت اربعین را با سند به نقل از حضرت صادق (ع) آورده است‌:

السلام علی ولی الله و حبیبه‌، السلام علی خلیل الله و نجیبه‌، السلام علی صفی الله و ابن صفیه‌.........

این مطلبی است که شیخ طوسی‌، عالم فرهیخته و معتبر و معقول شیعه در قرن ‌پنجم درباره اربعین آورده است‌.

طبعا بر اساس اعتباری که این روز میان ‌شیعیان داشته است‌، از همان آغاز که تاریخش معلوم نیست‌، شیعیان به حرمت ‌آن‌، زیارت اربعین می‌خوانده‌اند و اگر می‌توانسته‌اند مانند جابر بن عبدالله انصاری بر مزار امام ‌حسین (ع) گرد آمده و آن امام را زیارت می‌کردند.

این سنت تا به امروز درعراق با قوت برپاست ‌و شاهدیم که میلیون‌ها شیعه عراقی و غیر عراقی در این روز بر مزار امام حسین (ع) جمع می شون و جابر اولین زائر قبر حسی (ع)بود.

 التماس دعا

  • م.نجفی
۲۱
آذر
۹۳
زبان حال حضرت زینب (س) در اربعین حسینی

مـن حامــل ســلام سـران بریـده‌ام
مادر! سؤال کن که بگویم چه دیده‌ام
داغ حسین تو کمرم را شکسته است
تیر شکسته یا کـه کمـان خمیده‌ام؟
جانم به لب رسیده در این ره هزاربار
تـا در کنـار تـربت جــدم رسیـده‌ام
جز آب تیغ و نیزه و شمشیر کوفیان
آبـی نداده‌انـد بــه گل‌هـای چیده‌ام
بار غمی کز آن کمر آسمان شکست
من با قد خمیده بـه دوشم کشیده‌ام
از لحظه‌ای که چشم به دنیا گشوده‌ام
نـاز غم حسیـن بـه جانـم خریـده‌ام
مـن داغــدار فاطمـۀ چــار‌سالــه‌ام
سوغات، گشتـه پیرهن آن شهیده‌ام
در زخم‌هـای آبله گم‌گشتـه پای من
از بس بـه روی خار مغیلان دویده‌ام
هم گریه بر حسین تو کردم قدم‌قدم
هم لحظه‌ لحظه خنـدۀ دشمن شنیده‌ام
در قتلگه چو کـوه، مقـاوم بُـدم، ولی
در مجلس یزیـد، گریبــان دریـده‌ام
«میثم» به سوز سینه از آن سوخته که من
آتــش درون سینــۀ او آفــریــده‌ام


" حاج غلامرضا سازگار "

  • م.نجفی
۲۱
آذر
۹۳

از آیت الله بهجت سوال پرسیدند که : آیا جزیره خضراء افسانه است یا واقعیت دارد؟

آیا جزیره خضراء یک جای ثابتی است یا اینکه هرکجا حضرت باشند آنجا جزیره خضراء است؟!

موید نظر دوم اینکه حضرت خضر (ع) که از آب حیات نوشیده هر کجا رود آنجا سبزه میروید!

کما اینکه درباره حضرت خضر(ع) است که هر کجا ذکر شود - و نام او برده شود- آنجا حاضر است! هروقت او را یاد کردید به او سلام کنید.


آیا امکان دارد که حضرت حجت (عج) که از او بالاتر است چنین نباشد؟

دل اهل ایمان و سبز و خرم و پایگاه حضرت حجت (عج) است. قلب مومن جزیره خضراء است...

قلب ها از ایمان و نور و معرفت خشکیده است. قلب آباد به ایمان و با خدا پیدا کنید تا برای شما امضا کنیم که امام زمان (عج) آنجا هست.

  • م.نجفی
۱۶
آذر
۹۳

در یکی از پستها دوست عزیزی نظری داده بودن مبنی بر اینکه لفظ "خون خدا" درست نیست ...

لفظ "خون خدا" که برگرفته از لغت "ثار الله" است در زیارت عاشورا هم آمده...

السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ثَارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثَارِهِ...

پس این لفظ از جهت درستی شک و شبهه ای ندارد ولی سوال اغلب مردم این است که چرا "ثار الله" ؟؟؟


در پاسخ لازم است بدانیم:

معانى مختلفى در تفسیر ثاراللّه بیان شده است.

1ـ گروهى ثاراللّه را به معنى کسى که انتقام خونش را خداوند مىگیرد، مىدانند[14] و ثار را مخفف ثائِر دانستهاند، مثل شاک مخفف شائک[15] یا ثار را مخفف ثَأْر انگاشتهاند.[16]

2ـ بعضى لفظ «أهل» در تقدیر گرفتهاند و گفتهاند: ثاراللّه یعنى اهل ثاراللّه، اهل خونخواهى الهى که خداوند انتقام خونش را مىگیرد.[17]

3ـ برخى گفتهاند: ثاراللّه یعنى کسى که خودش در دوران رجعت مىآید و انتقام خونش را مىگیرد.[18]
4ـ گروهى ثاراللّه را به معنى خون خدا دانستهاند.[19]

ظاهر بسیارى از ادله همان طور که در معنى لغوى آن گفته شد مؤید این مطلب است که: ثار به معنى خون است و امام حسین ـ علیهالسلام ـ ثاراللّه و خون خداست.

پس "ثارالله" لقب حسین بن علی (ع) به معنای خون ریخته شده برای خداوند است و کسیکه خدا خونخواه اوست.


«السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا قَتِیلَ اللَّهِ وَ ابْنَ قَتِیلِهِ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ثَارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثَارِهِ (سلام بر تو ای کشته [در راه] خدا و فرزند چنین کسی، سلام بر تو ای خون [ریخته شده] در راه خدا، و ای فرزند چنین کسی.)



اگر از دوستان کسی نظری در اینباره داره لطفا در قسمت نظرات بیان کنه تا ما هم استفاده ببریم.

  • م.نجفی
۱۶
آذر
۹۳

سلام خدمت همه دوستان و عزیزان:

عذر میخوام که من مدت نه چندان کوتاهی رو نبودم و سپاسگذارم از همگی که همچنان به وبلاگ خودتون سر زدین و ما رو با نظرات ارزشمندتون یاری کردین و همچنین تشکر میکنم از دوست عزیزم معصومه جان که این مدت رو یک تنه زحمات وبلاگ رو به دوش کشیدن و پستها و مطالب مفید و با ارزشی رو به اشتراک گذاشتن.

امیدوارم باز هم هوای وبلاگ خودتون رو داشته باشین... ممنون از همگی

  • م.نجفی
۱۱
آذر
۹۳
نام سوره : اِسراء (بنى اسرائیل)
تعداد آیه : 111
ترتیب نزول : 50
محل نزول : مکه
فضیلت : از امام صادق علیه السلام نقل شده است: هر کس سوره بنى اسرائیل را در شب هاى جمعه بخواند از دنیا نمى رود تا این که قائم آل محمد علیه السلام را درک کند و از یارانش خواهد بود.
شیخ طوسى تلاوت آن را در شب هاى جمعه مستحب مى داند فیروزآبادى نیز از آن حضرت روایت کرده است که هر کس این سوره را تلاوت کند از دنیا نمى رود تا این که به درجه ابدال و اولیاى خدا برسد. به نظر مى رسد این همان روایت پیشین است که فیروزآبادى به نحوى تفسیر کرده است که با مبانى فکریش سازگار باشد.
از امام امیرالمومنین علیه السلام نیز نقل است که هر کس سوره سبحان را تلاوت کند از دنیا نمى رود تا از میوه هاى بهشتى بخورد و از نهرهایش بنوشد و در برابر هر آیه اى که تلاوت مى کند نخلى در بهشت برایش مى کارند. بى تردید دستیابى به چنین ثواب هایى مربوط به تلاوتى است که بااخلاص، تدبر و عمل همراه باشد

 منابع : سید عبدالرسول حسینی زاده، دائرة المعارف قرآن کریم، جلد 3، صفحه 196-200.
  • معصومه پاکروان
۰۶
آذر
۹۳
نام سوره : نحل
تعداد آیه : 128
ترتیب نزول : 70
محل نزول : مکه
فضیلت : ابى بن کعب، از پیامبر گرامى روایت کرده است که: هر کس این سوره را بخواند، خداوند نعمت هایى که در دنیا به او داده با او حساب نخواهد کرد و اجر او به اندازه کسى است که: بمیرد و وصیتى نیکو از خود بیادگار گذارد و اگر در همان روز یا شبى که این سوره را خوانده بمیرد، اجر او مانند کسى است که با وصیت نیکو و پسندیده از دنیا رفته است.
محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام روایت کند که: هر کس سوره نحل را در هر ماه بخواند، در دنیا زیان نبیند و هفتاد نوع بلا - که آسانترین آنها جنون و جذام و پیسى است - از او دور خواهد شد و جاى او در بهشت عدن است که در وسط بهشت هاى دیگر قرار دارد

 منابع : فضل بن حسن طبرسی، ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 13، ص221. محمد حسین طباطبایی ترجمه المیزان، ج 12، ص: 29 ، قم 1374
  • معصومه پاکروان
۰۲
آذر
۹۳


               

                خدا عبادت وعده بعد را نخواسته است ؛ ولی ما روزی سال های بعد را هم می                                    خواهیم در حالی که معلوم نیست تا یک وعده بعد زنده باشیم.

                     

                                              حاج اسماعیل دولابی رحمه الله  

  • معصومه پاکروان
۰۲
آذر
۹۳
نام سوره : حجر
تعداد آیه : 99
ترتیب نزول : 54
محل نزول : مکه
فضیلت : ابى بن کعب، از پیامبر گرامى اسلام روایت کرده است که: «هر کس این سوره را قرائت کند به عدد تمام مهاجرین و انصار و آنهایى که محمد صلی الله علیه و آله را استهزاء کرده اند، خداوند به او ده حسنه خواهد داد.

منابع : فضل بن حسن طبرسی، ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 13، ص160. محمد حسین طباطبایی، ترجمه تفسیر المیزان،ج 12، ص: 139، قم 1374
  • معصومه پاکروان