شمیم بهشت

اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان(عج)

شمیم بهشت

اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان(عج)

شمیم بهشت

روزی در تقویم خواهند نوشت: تعطیل…”روز فرج مهدی فاطمه(ع)”
در مدینه کنار ساختمان نیمه کاره ای تابلوی زیر را می بینیم: پروژه حرم مطهر بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س)
کار فرما: قائم آل محمد (ص)
پیمانکار: یاران حضرت
مساحت: وسعت دل تمام شیعیان
((فرج مهدی فاطمه سه صلوات))

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

فضیلت سوره های انعام و مائده

دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۵۴ ب.ظ
نام سوره : مائده
تعداد آیه : 120
ترتیب نزول : 113
محل نزول : مدینه
فضیلت : ابى بن کعب، از پیامبر گرامى روایت کرده است که: «هر کس سوره مائده را بخواند، خداوند به عدد هر چه یهودى و مسیحى در روى زمین است به او مزد مى دهد و ده حسنه براى او ثبت و ده گناه از او محو مى کند و ده درجه براى او بالا مى برد.
همچنین عیاشى باسناد خود از على علیه السلام نقل کرده است که: بعضى از آیات قرآن، بعضى دیگر را نسخ می کرد و اخذ آن به امر پیامبر بود تا این که سوره مائده نازل شده که احکامى مربوط به سابق را نسخ کرد ولى چیزى از آن نسخ نشد.
این سوره هنگامى نازل شد که پیامبر سوار بر استرى بود. سنگینى وحى چنان بود که استر را از حرکت بازداشت و طولی نکشید که او را بر زمین بغلتاند. پیامبر چنان بحال اغما درآمد که دست خود را بر سر شیبة بن وهب جمحى نهاد. آنگاه بحال عادى بازگشت و سوره مائده را بر ما قرائت کرد و همگى بدان عمل کردیم. و نیز به اسناد خود از امام باقر علیه السلام روایت کرده است که: «هر کس سوره مائده را در روزهاى پنجشنبه بخواند، ایمان او به ظلم نیامیزد و هرگز بخدا شرک نیاورد».
و نیز از ابوحمزه ثمالى نقل کرده است که: «سوره مائده یک جا و به طور کامل نازل گردید و 70 هزار ملک همراه آن به زمین آمدند
 منابع : فضل بن حسن طبرسی، ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 6، ص179. محمد حسین طباطبایی، ترجمه تفسیر المیزان،ج5،ص257 ، قم 1374


نام سوره : انعام
تعداد آیه : 165
ترتیب نزول : 55
محل نزول : مکه
فضیلت : روایات پرشمارى در فضیلت و آثار تلاوت سوره انعام گزارش شده است. علما نزول دفعى و مشایعت فرشتگان در زمان نزولش را دو ویژگى این سوره دانسته اند.از پیامبر صلى الله علیه و آله نقل شده است که فرمودند: همه سوره انعام به یکباره بر من فرود آمده و 70000 فرشته در حالى که با آواز بلند حمد و تسبیح پروردگار مى گفتند، آن را همراهى مى کردند. همزمان با نزول آن، پیامبر صلى الله علیه و آله در حالى که «سبحان الله العظیم و بحمده» را تکرار مى کردند به سجده افتادند و در همان شب نزولش نویسندگان وحى را فراخواندند تا آن را بنویسند؛همچنین آن حضرت فرمودند: خداوند به وسیله این سوره به من و مسلمانان عزتى داد که هرگز پس از آن خوار نگردند.
امام صادق علیه السلام فرمود: این سوره در حالى که 70000 فرشته آن را بدرقه مى کردند، فرود آمد پس شما آن را تعظیم و تکریم کنید، زیرا نام پروردگار در 70 جاى آن آمده است. اگر مردم فضلیت آن را بدانند قرائت آن را ترک نکنند. در روایات متعدد از آمرزش،ایمنى در قیامت، خشنودى پروردگار، تسبیح و استغفار فرشتگان براى خواننده این سوره تا قیامت،به عنوان ثواب قرائت یاد شده است. در برخى روایات به خواندن سه آیه نخست این سوره پس از نماز صبح سفارش شده و براى آن ثواب و آثار فراوانى بیان شده است.
از امام صادق علیه السلام روایت شده: هر حاجتمندى 4 رکعت نماز (با دو سلام) بگزارد و پس از حمدِ آن سوره انعام و پس از نماز دعاى «یا کریم یا کریم...» را بخواند، سوگند به کسى که جانم در دست اوست خداوند حاجتش را برآورده سازد.

البته ثواب ها و آثار یاد شده مشروط به اعتقاد و عمل به این آیات نورانى است وگرنه قرائت بدون عمل ثواب هاى موعود را ندارد.
 منابع : سید عبدالرسول حسینی زاده، محمد خامه گر؛ دائرة المعارف قرآن کریم، جلد 4، صفحه 547-557.
  • معصومه پاکروان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی