شمیم بهشت

اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان(عج)

شمیم بهشت

اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان(عج)

شمیم بهشت

روزی در تقویم خواهند نوشت: تعطیل…”روز فرج مهدی فاطمه(ع)”
در مدینه کنار ساختمان نیمه کاره ای تابلوی زیر را می بینیم: پروژه حرم مطهر بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س)
کار فرما: قائم آل محمد (ص)
پیمانکار: یاران حضرت
مساحت: وسعت دل تمام شیعیان
((فرج مهدی فاطمه سه صلوات))

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

فضیلت سوره های حمد و بقره

شنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۳، ۰۸:۱۴ ب.ظ
نام سوره : حمد (فاتحه الکتاب)
تعداد آیه : 7
ترتیب نزول : 5
محل نزول : سوره فاتحة الکتاب به قول ابن عباس و قتاده مکی و بقول مجاهد، مدنی است و بعضى معتقدند یک بار در مکه و بار دیگر در مدینه نازل شد.

فضیلت : از رسول اکرم نقل شده است که فرمود: هر کس سوره «فاتحه الکتاب» را بخواند بدو آن چنان پاداش می دهند که گویى دو ثلث قرآن را خوانده و بر هر مؤمن و مؤمنه صدقه داده است. همین مضمون از آن حضرت به سند دیگرى نقل شده است، با این تفاوت که گویى تمام قرآن را خوانده است.
از ابىّ بن کعب نقل شده است که گفت: من سوره فاتحه را بر رسول اکرم صلی الله علیه و آله خواندم. حضرت فرمود: قسم به کسى که جانم در دست اوست در تورات و انجیل و زبور و حتى در خودقرآن مانند این سوره نیست.
این سوره «امّ الکتاب» و «سبع مثانى» است و این سوره بین خدا و بنده اش تقسیم شده است و براى بنده است آنچه بخواهد.
محمّد بن مسعود عیاشی نقل می کند که رسول اکرم صلی الله علیه و آله به جابر فرمود: اى جابر آیا بهترین سوره اى را که خدا در کتابش نازل کرد به تو نیاموزم؟ جابر عرض کرد: آرى. پدر و مادرم فدایت باد یا رسول اللَّه بمن یاد ده. پس رسول اکرم سوره حمد را که امّ الکتاب است به او آموخت. سپس فرمود: اى جابر! دوست دارى از فضیلت آن براى تو بگویم؟ گفت: بلى پدر و مادرم فدایت. حضرت فرمود: این سوره شفاء هر درد و بیمارى است جز مرگ. امیرالمومنین علیه السلام از رسول اکرم نقل می کند که خدا به من گفت: «وَلَقَدْ آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِی وَالْقُرْآنَ الْعَظِیمَ» (سوره حجر، 87)
حضرت می گوید: خدا سوره حمد را در برابر همه قرآن قرار داد و بر نازل کردن آن بخصوص بر من منّت نهاد بعد فرمود: فاتحة الکتاب شریف ترین چیزى است که در گنجینه هاى عرش است... سپس فرمود: هر که آن را بخواند در حالى که به دوستى محمد و آل او معتقد و به ظاهر و باطن آن مؤمن و پیرو فرمانش باشد خداوند در برابر هر حرفى از آن حسنه اى به او می دهد که هر یک از آن بالاتر از دنیا با همه اموال و خیراتش مى باشد. و اگر کسى بدین سوره که خوانده می شود گوش فرادهد به مقدار یک سوم از ثواب و اجر خواندنش را خواهد داشت. این چیز را غنیمت شمرده و آن را بیشتر کنید تا موقعش نگذرد و حسرت و آه در دلتان نماند.
و از حضرت امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود: کسى که از حمد شفا نیابد هیچ چیز او را خوب نمی کند.
 منابع : فضل بن حسن طبرسی، ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص33

نام سوره : بقره
تعداد آیه : 286
ترتیب نزول : 87
محل نزول : مدینه 
فضیلت : سوره مبارکه بقره در سخنان رسول اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت آن حضرت با اوصافى ستوده شده که حاکى از جایگاه بلند این سوره است. همچنین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: 7 سوره طولانى قرآن به جاى تورات به من عطا شده است،چنان که «مِئین» به جاى انجیل و «مثانى» به جاى زبور به من عطا شده و با دریافت «مُفَّصل» (که تقریباً 67 سوره است) بر دیگران برترى یافتم. در پاسخ پرسش از برترین سوره قرآن، از سوره بقره نام برده اند. سفارش مؤکد اهل بیت درباره فضیلت یادگیرى این سوره نیز نشان دیگرى از عظمت آن است. امام صادق علیه السلام فرمودند:سوره بقره و سوره آل عمران در روز قیامت مانند دو قطعه ابر  بر سر قارى خود سایه مى افکنند
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کس یک روز، سوره بقره را در خانه خود قرائت کند، سه روز آن خانه از گزند اهریمن مصون است؛ همچنین اگر یک شب آن را در خانه خود تلاوت کند، سه شب آن خانه از آسیب شیطان محفوظ است و شیطان به آنجا درنمى آید. 
در برخى روایات آمده است که تهى ترین خانه ها از خیر، خانه اى است که در آن سوره بقره تلاوت نشود. در برخى روایات به تلاوت آیات خاصى از این سوره مانند 4 آیه نخست، آیة الکرسى و سه آیه پایانى آن ترغیب شده است در جوامع روایى، احادیث فراوانى درباره تأثیر تلاوت سوره بقره و نیز خصوص آیة الکرسى در درمان بیماری هاى جسمى، فقرزدایى و تأمین نیازهاى دنیوى نقل شده است. اما باید توجه داشت که تبیین این گونه فواید و آثار در روایات معصومان علیهم السلام براى مؤمنان متوسط است و این گونه احادیث هرگز در صدد حصر رسالتِ اصلى و اساسى قرآن نیست.
منابع : محمد خامه گر، دائرة المعارف قرآن کریم، جلد 5، صفحه 598-612
  • معصومه پاکروان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی